جلسه هم اندیشی رئیس ستاد توسعه زیست فناوری با مدیران پارک هرمزگان برگزار شد/دریافت مجوزها، دغدغه پرتکرار فناوران هرمزگان

اخبار پارک
14 اسفند 1401
پارک علم و فناوری هرمزگان
جلسه هم اندیشی رئیس ستاد توسعه زیست فناوری با مدیران پارک هرمزگان برگزار شد/دریافت مجوزها، دغدغه پرتکرار فناوران هرمزگان

پیرو حضور ریاست و اعضای ستاد توسعه زیست‌فناوری در استان هرمزگان، جلسه هم‌اندیشی با مدیران و نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری این استان برگزار گردید.

به گزارش روابطعمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری هرمزگان؛ علیرضا نصیری در جلسه هم اندیشی رئیس ستاد توسعه زیست فناوری با مدیران و شرکت ها و واحد های فناور درخصوص برگزاری دو رویداد «تانا» و «محور امید» گفت: این دو رویداد در حوزه ارتباط صنعت و واحدهای فناور برگزار شده که در رویداد «تانا» نیازهای صنایع مختلف استان از جمله صنایع مرتبط با زیست‌فناوری، از دستگاه های اجرایی مرتبط جمع آوری شده و شرکت‌های دانش بنیان، فناوران و نخبگان توانمند، در جریان این نیازمندی‌ها قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین رویداد «محور امید» در راستای پیوند صنعت و فناوران برای حل چالش‌ها، بطور اختصاصی در دو حوزه ی کشاورزی و پرورش میگو برگزار گردیده است.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان بیان داشت: یکی از اهداف بزرگ پارک علم و فناوری در استان ارتقا دانش و فناوری‌های زیستی به منظور کسب ثروت و رفاه عمومی می باشد که تنها با نقش آفرینی متخصصان و نخبگان امکان پذیر خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای توسعه استان هرمزگان و کشور فراهم‌نمودن بستر رشد و گسترش هوشمند و جهشی زیست‌فناوری می باشد.

نصیری گفت: رفع موانع و خلاءهای قانونی گسترش زیست‌فناوری در کشور مهمترین چالش شرکت ها و واحدهای فناور در هرمزگان است که بخش بزرگی از انرژی نیروهای جوان و متخصص را گرفته است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.

در ادامه، نمایندگان و مسئولین شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان، به ارائه مشکلات خود در مسیر کارآفرینی و حل مشکلات کشور پرداختند.

از جمله این چالش‌‌ها، به عقب‌ماندگی صنعت پرورش میگوی کشور، نیاز ورود فناوری به این صنعت، برای خروج از حالت سنتی و بهره‌برداری بیشتر از صنعت پرورش میگو اشاره شد. به گفته این افراد، این صنعت همانند سایر صنایع استان، نیازمند برنامه‌ای جامع برای آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان موجود در کشور است تا ورود فناوری‌های توسعه یافته آنها، منجر به پیشرفت این صنایع شود.

از دیگر مشکلات مطرح شده در این نشست می‌توان به عدم توجه دولت و دستگاه‌های اجرایی به پتانسیل زیستی کشور، مسئله محیط زیست و نابودی آن و آلوده شدن محیط زیست استان توسط صنایع اشاره کرد.

در همین جلسه، مهندس شهیدیان مدیرعامل یکی از شرکت‌های پرورش ماهی مستقر در پارک زیست فناوری استان، ضمن گلایه از عملکرد پارک زیست فناوری گفت: این نوع مراکز در همه جای دنیا نقش تسهیل کنندگی دارند و باید به واحدهای فناور در جهت تسهیل و رشد کسب و کارشان کمک کنند؛ ولی در کشور ما این مراکز از کمک به دریافت مجوزهای اولیه عاجز بوده و قادر به ارائه حداقلی‌ترین تسهیلات به واحدهای فناور نیستند.

 وی با اشاره به عدم توانایی دولت‌ها در پیگیری مداوم فعالیتهای پژوهشی در حوزه‌هایی مثل مهندسی ژنتیک و به‌گزینی بعلت تغییرات مداوم ساختاری، حمایت‌های جدی و کلان از بخش خصوصی برای انجام این امور را ضروری دانست.

مسائل مربوط به اخذ مجوزها، پرتکرارترین چالش نمایندگان شرکت‌های حاضر در این نشست بود و ازجمله مشکلات آن می‌توان به فراوانی تعداد، زمان‌بر بودن دریافت مجوزها، مشکلات بروکراسی پیچیده دریافت آن، علی‌الخصوص مجوزهای مرتبط با وزارت بهداشت، کوتاه بودن زمان تمدید مجوزها و نیاز به تمدید هرساله، و حتی در مواردی عدم صدور مجوز به دلیل تعریف نشده بودن در بعضی حوزه‌ها اشاره نمود که موجب اخلال در عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت این مجموعه‌ها می‌گردد.

در انتها دکتر قانعی ریاست ستاد توسعه‌ی زیست فناوری با قول پیگیری روند دریافت مجوزها، از کمک به مطابق‌سازی آزمایشگاه‌های استان با استانداردهای بین‌المللی برای بهینه‌سازی و افزایش صادرات استان هرمزگان خبر داد.

انتهای پیام:/

درباره نویسنده

روابط عمومی و امور بین الملل

نویسنده : روابط عمومی و امور بین الملل

پارک علم و فناوری هرمزگان