رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان:اقتصاد دانش محور تنها راه توسعه و رشد اقتصادی است+ تصویر

اخبار پارک
17 اردیبهشت 1401
پارک علم و فناوری هرمزگان
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان:اقتصاد دانش محور تنها راه توسعه و رشد اقتصادی است+ تصویر

نشست مرتبط با فعالیت‌های دانش بنیان با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و نمایندگان برخی از شرکت‌های فناور و نوآور، با ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری هرمزگان؛ علی فتی در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد پارک علم و فناوری بیان داشت؛پیوند میان دانشگاه و صنعت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: اقتصاد دانش محور تنها راه توسعه کشور و استان می باشد.
رئیس پارک علم و فناوری در ادامه تصریح کرد: وضعیت زیست بوم فناوری نسبت به گذشته رشد چشم گیری داشته  و موفقیت های بسیاری حاصل شده است.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری و دانشگاه هرمزگان در صدد ایجاد پردیس مشترک فناوری و نوآوری برای رشد زیست بوم فناوری استان و تسهیل در روند جذب نخبگان می باشند.
فتی گفت: کلنگ زنی پردیس مشترک فناوری و نوآوری با حضور  مقام عالی وزارت عتف انجام شد و در آینده نزدیک شاهد تحول اساسی در حوزه فناوری استان خواهیم بود.
استاندار هرمزگان نیز در این جلسه ضمن تاکید بر تحقق منویات مقام معظم رهبری بیان داشت: تمرکز بیش از حد روی ساختمان سازی و توسعه فضای فناورانه را آفت فعالیت‌های دانش بنیان است، اختراعات بزرگ جامعه بشری از اتاق های کوچک شکل گرفته است و باید به جای آن روی مدل‌های کسب و کار و شیوه مشارکت تمرکز کرد همچنین ورود شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی یک ضرورت است.
استاندار هرمزگان در این نشست با اشاره به دلایل توفیق برخی از کشورها در فروش محصولات، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این موفقیت، بهره‌گیری از فناوری نسل چهارم است در حالی که عمده تولیدات صنعتی ما با فناوری نسل 2 است.
وی افزود: انقلاب صنعتی چهارم با همکاری‌های مشترک دانشگاه، صنعت، لایه اقتصادی و سیاسی محقق می شود و تا زمانی که این چهارضلع نتوانند کار مشترکی را انجام دهند، موفقیتی حاصل نمی شود.
استاندار هرمزگان، خواستار تشکیل کارگروه مشترک با حضور متولیان این چهار حوزه مهم شد و گفت: باید در نشست‌های این کارگروه، نیازها و مزیت های نسبی صنایع شناسایی شود و در خصوص برندسازی، تجاری‌سازی و یا توسعه طولی یک محصول فناورانه تصمیم‌گیری شود.
دوستی، حکمرانی هوشمند و اصلاح فرآیندها را هم جزئی از فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه قلمداد کرد و افزود: شاید از محل اعتبارات صندوق پژوهش و فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی(CVC محدودیت داشته باشیم اما باید آن را با مدل‌های دیگر تأمین کنید؛ الزام صنایع به انتقال دارایی خود به حساب مشخص یکی از این مدل هایی است که در استان اجرایی شده است و بر اساس این اعتبار، برای کارآفرینان، زنان سرپرست خانوار و مشاغل خرد تسهیلات پرداخت می‌کنیم.
وی، تمرکز بیش از حد روی ساختمان سازی و توسعه فضای فناورانه را آفت فعالیت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: اختراعات بزرگ جامعه بشری از اتاق های کوچک شکل گرفته است؛ ما گرفتار سخت افزار شده‌ایم و باید به جای آن روی مدل‌های کسب و کار و شیوه مشارکت تمرکز کرد.
استاندار هرمزگان، اقتصاد پلت فرمی و تقاضا محور را یک مدل موفق فناورانه معرفی کرد و گفت: این مدل کسب و کار نمونه یک مدل مطلوبی است که می‌توان از آن انتظار خروجی مثبت داشت.
مهندس دوستی، ورود شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب (مدظله) ضروری برشمرد وخاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت هایی که با آن مواجه هستیم، برای افزایش بهره وری در این بخش، هیچ راه حلی غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد.
وی، گفت: باید یک پلتفرم ایجاد و برای یک مسئله ارکان مختلفی تعریف کرد، بین بازیگران مختلف تقسیم نقش شود و صندوق‌های پشتیبان و لایه های پشتیبان نیز در کنار آن قرار بگیرند.
بر اساس تأکید استاندار هرمزگان، هفته آینده دومین نشست این کارگروه و به صورت تخصصی با حضور نمایندگان بخش‌های صنعتی، اقتصادی، دانشگاه و بخش دولتی برگزار می شود.
blank blank blank blank blank blank blank blank blank

درباره نویسنده

روابط عمومی و امور بین الملل

نویسنده : روابط عمومی و امور بین الملل

پارک علم و فناوری هرمزگان