رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم: با فکر و دانش می توان محصولات کم سرمایه را تولید کرد

اخبار شرکت های مستقر
21 فروردین 1401
پارک علم و فناوری هرمزگان
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم: با فکر و دانش می توان محصولات کم سرمایه را تولید کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری هرمزگان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی هرمز؛ حمید پاسلار رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم در گفت وگو با خبرنگار هرمز به فلسفه نامگذاری شعار سال اشاره کرد و گفت: بسیار خرسندم که مقام معظم رهبری بسیار دقیق و هوشمندانه امسال رو به نام تولید؛ دانش ‌بنیان، اشتغال ‌آفرین نام گذاری کردند. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات شان فرمودند، یکی از راه های اشتغال زایی با سرمایه اولیه کم، تولیدات و محصولاتی هست که از فکر و دانش بوجود آمده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این صورت هزینه های اشتغالزایی برای هر نفر بسیار کمتر از زمانی خواهد بود که با سرمایه بسیار زیاد اشتغالزایی صورت بگیرد، افزود: همچنین هنگامی که نگاه به تولید به صورت دانش بنیان باشد، نخبه ها و دانشمندان کشور نیز تلاش بسیار بیشتری برای این عرصه خواهند داشت.

ایجاد فضای علمی در تولید و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های کشور

به عقیده رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم، فلسفه نام گذاری امسال به نام تولید، دانش ‌بنیان، اشتغال ‌آفرین به جهت حمایت از ایده های نوآورانه، حمایت از نخبه های کشور، ایجاد فضای علمی در تولید و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های کشور به دلیل عدم استفاده از فناوری های روز و ایجاد اشتغال برای جوانان هست.

پاسلار در ادامه به راهکارهایی را برای تحقق شعار سال تصریح کرد: در ابتدا می بایست با تشویق دانشجویان، جوانان و افراد مستعد، انگیزه لازم برای ایده پردازی، نوآوری رو در آنها ایجاد کرد. سپس از طریق پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، ایده ها رو توسعه داد و با استفاده از تجربه دیگر شرکت ها و اساتید، ایده ها را به سمت تجاری سازی پیش برد و در نهایت توسط صندوق های حمایت از ایده های فناورانه، تولید انبوه رو آغاز کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبتنی بر اینکه بعنوان یک شرکت دانش بنیان ، چه انتظاراتی از دولت دارید؟ ابراز داشت: در حال حاضر با توجه به مسائلی که در کشور وجود دارد، هزینه های شرکت ها بسیار بیشتر شده و نیاز هست که دولت حمایت های بیشتری از شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

شرکت های دانش بنیان می‌توانند تولید ثروت کنند

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم ادامه داد: بسیاری از شرکت های دانش بنیان نیاز به تسهیلات و وام های سنگین ندارند، کما اینکه خودشان به راحتی می توانند تولید ثروت کنند. حمایت ها از شرکت های دانش بنیان می بایست بیشتر در زمینه معافیت های مالیاتی، معافیت های بیمه ای، تسهیل دریافت مجوز های مورد نیاز باشد.

پاسلار گفت: همچنین شرکت های دانش بنیان باید بتونن امتیاز بیشتری نسبت به سایر رقبا در استعلام ها و پروژه های دولتی داشته باشند. با این کار علاوه بر تشویق بقیه شرکت ها به دانش بنیان شدن، باعث فروش بیشتر در شرکت های دانش بنیان، هزینه کمتر و ایجاد اشتغال بیشتر خواهد شد.

وی با بیان مشکلات در مسیر فعالیت های خود و راهکار حل آنها اذعان داشت:  بیشترین مشکل در شرکت به عدم تسویه حساب پروژه ها توسط دستگاه و سازمان های دولتی هست. به طوری‌که برای پیگیری مسائل مالی و اداری نیاز هست زمان بسیار زیادی صرف شود و این مسئله برخی مواقع، فعالیت در زمینه بروز رسانی محصولات را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم ادامه داد: اگر به محض انجام پروژه و تایید های دستگاه های نظارتی، صورت حساب ها تسویه و پول به چرخه شرکت برگردد، شرکت ها می توانند برنامه ریزی بهتر و بیشتری جهت تولید و بروز رسانی محصولات شان داشته باشند. لذا پیشنهاد می شود برای شرکت های دانش بنیان جهت تسویه حساب های مالی سهل تر و با اولویت بالاتری این امر صورت بگیرد.

تمایزی در پرداخت مالیات شرکت‌های دانش بنیان با دیگر شرکت‌ها نیست

پاسلار همچنین اضافه کرد: مورد بعدی موارد مرتبط با مالیات هست. در این حوزه متاسفانه شرکت های دانش بنیان با دیگر شرکت ها تفاوتی ندارند. شرکت های دانش بنیان به دلیل اینکه هزینه های اولیه کمتری دارند (به خاطر استفاده بیشتر از فکر و ایده) وقتی که درآمد کسب می کنند، طبق فرمول امور مالیاتی درآمد منهای هزینه برابر با سود می شود که برای شرکت های دانش بنیان به دلیل هزینه های کمتر سود بیشتری نشان داده می شود و در سیستم های فعلی امور مالیاتی هیچ جایی برای هزینه های که برای فکر و ایده بوده در نظر گرفته نمی‌شود.

وی افزود: این مساله باعث شده شرکت های دانش بنیان مشکلات زیادی در ارتباط با بحث های مالیاتی داشته باشد. معافیت های مالیاتی هم در حال حاظر برای همه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته نشده و استفاده از آن با توجه به قوانین بسیار زیاد و دست و پا گیر، عملا غیر قابل استفاده شده است. لذا در این مورد پیشنهاد می‌شود کارگروه ویژه ای در سازمان امور مالیاتی در ایجاد شده و راهکار های عملی در این رابطه با توجه به مشکلات شرکت های دانش بنیان ارائه کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم در بخش پایانی سخنان خود ضمن معرفی این شرکت گفت: دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۴ در حوزه فناوری اطلاعات، اجرای پروژه های زیرساخت شبکه، راهکارهای سازمانی، امنیت شبکه و تامین تجهیزات با ماموریت ارتقاء کیفی ارائه خدمات در جنوب کشور در استان هرمزگان تاسیس گردید.

 وی بیان داشت: شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات افتخار دارد که اولین و تنها دارنده پروانه انجام خدمات مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد و همچنین امن سازی و مقاوم سازی سامانه ها، زیرساخت ها و سرویس ها از مرکز مدیریت راهبردی افتا از نهاد ریاست جمهوری در جنوب شرق ایران می باشد.

پاسلار تصریح کرد: همچنین این شرکت با رویکرد امنیتی، اقدام به توسعه محصول متن باز در حوزه مدیریت رخدادهای رایانه ای و امنیت اطلاعات نموده و موفق به بهره برداری و تجاری سازی آن شد که کار گروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌ بنیان و نظارت بر اجرا، زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم را به عنوان شرکت دانش بنیان و محصول NetEngine SIEM را به عنوان محصول دانش بنیان این شرکت تایید نمود.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیاره فناوری اطلاعات برتر قشم اذعان داشت: همچنین این شرکت برای ۱۵ نفر کارآفرینی انجام داده و در سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت لوح تقدیم کارآفرین برتر در استان هرمزگان گردید.

درباره نویسنده

روابط عمومی و امور بین الملل

نویسنده : روابط عمومی و امور بین الملل

پارک علم و فناوری هرمزگان