رئیس کل دادگستری هرمزگان از برج فناوری هرمز بازدید کرد

اخبار پارک
17 فروردین 1401
پارک علم و فناوری هرمزگان
رئیس کل دادگستری هرمزگان از برج فناوری هرمز بازدید کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری هرمزگان،مجتبی قهرمانی به همراه دادستان استان و جمعی از معاونین دادگستری هرمزگان به مناسبت آغاز سال نو و ماه مبارک رمضان و پیرو همفکر جهت تحقق شعار سال با رئیس پارک علم و فناوری استان دیدار و از برج فناوری هرمز و توانمندی های شرکت های مستقر بازدید کرد.

رئیس کل دادگستری استان در این دیدار ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک و با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: هدف دستگاه قضا کمک به معیشت مردم و حمایت از نخبگان و توسعه اشتغال است و با توجه به نام گذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری بخش بزرگی از برنامه های دستگاه قضا به این موضوع اختصاص خواهد یافت با کمک و همراهی مجامع علمی و پارک علم و فناوری هرمزگان.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم جایگاه دستگاه قضا در بحث تولید، اشتغال و دانش بنیان در قالب یک برنامه جامع از سوی متخصصان این حوزه ها مشخص شود.

مجتبی قهرمانی تصریح کرد: ما خود را مکلف می دانیم که از هیچ فعالیتی در این خصوص فروگذار ننماییم.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان نیز  عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶۶ شرکت و واحد فناور در دل پارک علم و فناوری هرمزگان وجود دارد که ۲۱ مورد از شرکت‌های ما دانش بنیان هستند یعنی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی شده‌اند و این شرکت‌ها بالغ بر ۱۵۴.۳۴۸ میلیون ریال فروش داشتند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان تاکید‌ کرد: از ابتدای آغاز به فعالیت پارک تاکنون حدود ۳۶۰ هزار دلار صادرات محصول دانش‌بنیان داشته‌ایم و بالاترین نرخ صادرات شرکت‌ها در سال ۹۶ معادل ۱۷۵هزار دلار بود و در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۲۸ هزار دلار محقق شد.

وی افرود: نسبت جنسیت شاغلان در شرکت‌ها ۶۷ درصد مرد و ۳۳ درصد را زنان تشکیل می دهند و سطح تحصیلات آن‌ها نیز متفاوت است به‌گونه‌ای که حدود پنج درصد دکتری ، ۲۱  درصد کارشناس ارشد،۵۷ درصد کارشناسی و ۱۷ درصد هم در مقاطع دیگر هستند.

فتی خاطرنشان کرد: اشتغال مستقیم ایجاد شده در سال ۱۴۰۰ از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان حدود ۴۲۱ نفر طبق آخرین آمار است که البته این عدد تغییر ‌می‌کند چرا که شرکت‌ها در حال توسعه یافته و همچنین شرکت‌های جدیدی نیز در حال شکل‌گیری هستند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان بیان‌کرد: باید عرض کنم که در سال۱۴۰۰ شرکت‌های زیر نظر پارک را در تمام ابعاد مورد تشویق قرار داده‌ایم و برای سال ۱۴۰۱ نیز نیازهای فناورانه استان را استخراج کرد‌ه‌ایم و شرکت‌های دانش بنیان را تشویق می‌کنیم که به موضوعاتی بپردازند که مشکل استان هست، زیرا ما اعتقاد داریم که مجموعه پارک فناوری هر استان نسبت به توسعه منطقه خویش متعهد است و نسختین اولویت ما باید راه اندازی کسب و کارهایی باشد که خروجی آن حل مشکلی از مشکلات استان باشد.

وی ادامه داد: بنابراین در سال ۱۴۰۱ به مشکلات مربوط به حوزه‌هایی نظیر آب، محیط زیست، صنایع و انرژی برق نگاه ویژه‌ای داریم و دست همکاری و یاری با شرکت‌های فعال این حوزه می‌دهیم.

علی فتی بیان‌کرد: تمایز پارک علم و فناوری هرمزگان با سایر پارک‌ها در حوزه‌های تخصصی آن است به‌طوری که  بحث دریامحوری را به عنوان یک هدف انتخاب کردیم و در این حوزه فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهیم.

وی اظهارداشت: یکی از مهم ترین چالش‌هایی که پارک‌های علم و فناوری با آن روبرو هستند تعامل با دانشگاه‌ها است، به طور قطع اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید پای کار توسعه دانش بنیان بیایند و شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز در این عرصه تشویق شده و ورود کنند. ما برنامه‌های ویژه‌ای را برای افزایش سطح تعامل به صورت روز‌افزون داریم و باید اعلام کرد به اتفاق همکاران زحمت‌کش پارک از هیچ تلاشی در افزایش سطح تعامل با دانشگاه کوتاهی نمی‌کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان تاکید‌ کرد: تعامل دانشگاه و پارک باید تعامل  نزدیک باشد که به هر حال دانشگاه هم منتفع شود و بتواند سهمی از درآمدهای خودش را از محل فروش شرکت‌های دانشگاهی خودش داشته باشد.

فتی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی نیز نقش بسزایی در ارتقا سطح این تعامل را ایفا کرده و همچنین دانشگاه نیز باید نسبت به فارغ التحصیلان خودش متعهد باشد تصریح کرد: منظور ما از تعهد این است که دانشگاه علاوه بر کار روی سطح دانشی دانشجویان، روی سطوح مهارتی و نگرشی آن‌ها نیز متمرکز شده و آنها را به خلق کسب و کاری جدید سوق دهد.

وی گفت: دانشگاه‌های استان در این سال‌ها تعامل کم نظیری با ما داشته‌اند و در تلاش هستیم این هم افزایی به بالاترین حد خود برسد.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار داشت: برای بحث‌های توسعه‌ای مهم ترین مشکلی که در پارک داریم، بحث فضای فیزیکی است که باید آن را توسعه دهیم و به دنبال آن هستیم که این مشکل را تا حدودی مرتفع کنیم. در حال حاضر حدود ۴۱۵۰ متر مربع فضای کار در محل برج فناوری هرمز در اختیار داریم که بخشی از نیاز‌های شرکت‌ها را رفع کرده است اما با این وجود در مجموعه پردیس دانشگاه هرمزگان زمینی را با وسعتی بالغ بر ۴۲ هکتار در اختیار داریم و در حال ساخت فضای کارگاهی در محل پردیس دانشگاه بعنوان کارگاه پایلوت فناوری می‌باشیم.

فتی افزود: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی مستقر در استان فضاهای مازاد خود که قابلیت بهره برداری دارند را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند می‌توان نتایج مطلوب تری را در خصوص گسترش مشاغل دانش محور شاهد بود چرا که باید در نظر داشت هیچ گونه منع قانونی جهت واگذاری املاک به پارک علم و فناوری وجود ندارد و مصوبه مجلس نیز در این رابطه اجازه واگذاری را به دستگاه‌های اجرایی بدون تغییر مالکیت داده است.

وی بیان‌کرد: سال جدید را با نگاهی نو آغاز می‌کنیم و یکی از اهداف ما راه‌اندازی پارک علم و فناورری کودکان با همکاری آموزش و پرورش و شرکت فولاد هرمزگان در سال جدید است که از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است به این دلیل سبب می‌شود مفهوم کارآفرینی و نوآوری در کودکان و از سنین پایین تقویت شود و اثرات آن را در آینده‌ای نزدیک مشاهده کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ به دنبال افزایش روابط با کشورهای صاحب تکنولوژی و استفاده از تجارب آن‌ها و انتقال تکنولوژی به کشور هستیم و به نوعی در پی تحقق دیپلماسی علمی هستیم، بدین منظور برای فراهم شدن زمینه همکاری‌های بیشتر از سفارت ژاپن درخواست انعقاد تفاهمنامه‌ای با مباحث شفاف در حوزه انتقال تجربه و تکنولوژی بین پارک علم و فناوری و دانشگاه هرمزگان و مجامع علمی ژاپن را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث توسعه استان نیز از دیگر اهداف ما  پیگیری “برش استانی نقشه جامع علمی کشور” با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی مستقر در هرمزگان می‌باشد و به طور کلی باید عرض کنم هدف اصلی ما عمل به منویات مقام معظم رهبری و تکیه بر دانش بومی و استفاده از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور است.

درباره نویسنده

روابط عمومی و امور بین الملل

نویسنده : روابط عمومی و امور بین الملل

پارک علم و فناوری هرمزگان