اولین نشست مشترک مسئولان ارشد استانی و دانشگاهی با محوریت بررسی چالش های فناوری و تحقیقات دانشگاه های استان هرمزگان

اخبار پارک
30 اردیبهشت 1400
پارک علم و فناوری هرمزگان
اولین نشست مشترک مسئولان ارشد استانی و دانشگاهی با محوریت بررسی چالش های فناوری و تحقیقات دانشگاه های استان هرمزگان

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری هرمزگان صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، حجت الاسلام والمسلمین سید عباس تقوی مسئول نهاد رهبری دانشگاه های استان هرمزگان، احمد مرادی نماینده مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد رییس مرکز هم اندیشی استادان کشور و روسای دانشگاه ها و رییس پارک علم فناوری هرمزگان دکتر علی فتی، «اولین نشست مشترک مسئولان ارشد استانی و دانشگاهی با محوریت بررسی چالش های فناوری و تحقیقات دانشگاه های استان هرمزگان» در برج فناوری هرمز برگزار شد.

استان هرمزگان قابلیتی بیش از اینکه می بینیم دارد

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس تقوی مسئول نهاد رهبری دانشگاه های استان هرمزگان در این نشست اظهار داشت: اعتقاد داریم که نقش دانشگاه ها در پیشبرد اهداف والا  باید پررنگ تر شود و این نشست با این هدف برگزار می شود.

وی افزود: تحقیق پژوهش و فناوری اساس حرکت است و تحول که رهبر معظم انقلاب اسلامی از ما انتظار دارند در بستر علم و پژوهش که خواستگاه منحصر به فرد آن دانشگاه است ایجاد می شود.

تقوی تاکید کرد: باید با همت دانشگاهیان و پژوهشگران اولویت ها و ضروریت های پژوهشی استان دیده شود و کمک بکنیم به حل مشکلات؛ اگر هرمزگان جایگاه رفیعی در تحولات کشوری دارد باید نگاه پیش برنده ای به مسائل استان نیز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: استان هرمزگان قابلیتی بیش ار آنچه را که ما می اندیشیم دارد و ظرفیت بسیار بالایی دارد اما چرا نقش آفرینی ما در تحولات کشور چندان مشهود نیست و من معتقدم با شناختی که از استان دارم بیشتر از این می توانیم رشد کنیم.

صنایع مسائل خود را با کمک دانشگاه های استان حل کنند

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این نشست اظهار داشت: ما امروزه هر شعاری را که برای توسعه کشور مطرح کنیم بدون توجه به زیربنای پژوهشی قطعا به هدفمان نمی رسیم و در آن ناکام خواهیم ماند.

وی افزود: بین تحقیقات و فناوری رابطه علیت برقرار است و فناوری از پژوهش به دست می آید و علم در این مرحله جایگاه بالایی دارد که باید همگان به آن توجه داشته باشند.

امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: کشور در حوزه پژوهش به ویژه پژوهش های جمعی با نقص روبرو است و به قول ورزشکاران ما تکنیک مان بهتر از تاکتیک مان است لذا در مسائل فردی قوی اما در مسائل گروهی و جمعی با مشکل مواجه هستیم .

وی عنوان کرد: امروزه پژوهش های جمعی و گروهی نتوانسته است جایگاه خود را در کشور پیدا کند و این نیاز به هم افزایی ظرفیت ها و فراخوان انسان های اندیشمند و پژوهشگری پدارد که در گوشه و کنار کشور به صورت انفرادی فعالیت می کنند.

عبادی زاده تصریح کرد: فرهنگ پژوهش در کشور ما، مانند فرهنگ آموزش هنوز جایگاه و محوریت خودش را نتوانسته است  پیدا کند در حالی که توسعه مرزهای علم و دانش در گرو توجه  ویژه به پژوهش و پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی است .

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: یکی از بخش های حوزه توسعه ای در علم و دانش در بحث ارتباط دانشگاه ها با حوزه صنعت است چیزی که همیشه از آن حرف می زنیم اما رضایت بخش نیست؛ امروز مسئله پژوهشی ما را باید صنعت تعیین کند اما متاسفانه به اقبال نرسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما این ظرفیت را در استان دارند که مسائل و مشکلات صنایع استان را حل و برطرف کنند و حتی اگر مسئله ای در استان حل نشود دانشگاه های استان می توانند با دانشگاه های مطرح کشوری و حتی بین المللی ارتباط بگیرند.

هم افزایی پژوهشگران و سیاست گذاران موجب حل مشکلات کشور می شود

سخنران ویژه و میهمان ویدیو کنفرانسی این جلسه حجت الاسلام والمسلمین رستمی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور بود که دقایقی به ایراد سخنرانی کرد.

وی در این نشست تاکید کرد: زمانی ما می توانیم به پیشرفت امیدوار شویم که از یک سو دانشمندان و پژوهشگران به دنبال حل مسائل و مشکلات جامعه باشند و  و از سوی دیگر سیاست گذاران از ظرفیت دانشگاه ها نخبگان و پژوهشگران استفاده کنند.

رستمی تاکید کرد: هم افزایی پژوهشگران و سیاستگذاران در مجلس قطعا می تواند منجر به حل مشکلات کشور شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را صادر کردند و در فرمایشات اخیر فرمودند گام دوم بدون تحول طی نخواهد شد و این تحول باید با یک مجموعه ی با انگیزه که ظرفیت ها را  فعال می کند انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این تحول اساسی مورد نیاز کشور  بدون همکاری مجموعه ارزشمند دانشمندان و پژوهشگران محقق نمی شود و قانونگذاران باید به این نتیجه برسند که از این ظرفیت عظیم بهره بگیرند.

اجرای طرح اندیشه وران در کشور

بعد از حجت الاسلام والمسلمین رستمی نوبت به سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد نژاد رییس مرکز هم اندیشی اساتید کشور رسید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نژاد بیان کرد:  موضوع  دانشگاه و دولت به معنی اعم یکی از مسائل مهم در جهان است و دولت ها همیشه متوجه دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی بوده اند.

وی افزود: مقالات بسیار زیادی در رابطه با دانشگاه نوشته شده است و عرصه های تاثیرگذاری دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است .

رئیس مرکز هم اندیشی اساتید کشور تاکید کرد: در فرهنگ لغت زبان فارسی متاسفانه دانشگاه فقط بعنوان محل آموزش معنی شده است اما به نظر لعت نامه عربی بهتر دانشگاه را معنا کرده است و در لغت نامه عرب از دانشگاه تحت عنوان جامعه تعبیر شده است که به نظر من دقیق تر است چرا که فرهیخته ترین افراد جامعه در دانشگاه ها هستند و نیروی انسانی مورد نیاز جامعه را تامین می کنند.

محمد نژاد تصریح کرد: مرکز هم اندیشی اساتید با این نگاه که در یک نهاد بسیار تاثیرگذار حضور دارد شکل گرفت و هدف از تاسیس آن از ابتدا این بوده که بتوانند اساتید را با دغدغه های مهم جامعه آشنا کند.

وی ادامه داد: با این رویکرد طرح اندیش وران برای تعامل با قولی سه گانه کشور یعنی دولت، مجلس و قوه قضاییه  طراحی شد که هم اکنون در حال اجرا است.

رئیس مرکز هم اندیشی اساتید کشور بیان کرد: در طرح اندیشه وران ما مجلس را اولویت اول و فاز اول قرار دادیم با آن ها اعم از کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهش ها ارتباط خوبی برقرار کردیم.

وی افزود: با توجه به ارتباطی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم و مجمع سامانه نجم را برای ارتباط مستمر اساتید راه اندازی کرده است به مرکز پژوهش های  مجلس  پیشنهاد دادیم که آن ها هم سامانه ای آماده کنند تا اساتید بتوانند پیشنهادات خود را در رابطه با لایحه ها و قوانین  بدهند.

دکتر علی فتی رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان در این نشست بر لزوم حمایت های بیشتر از سوی مسئولین استانی تاکید کرد.

 

وی عنوان کرد: ما در پارک علم و صنعت با مشکل مکان برای شرکت های دانش بنیان روبرو هستیم و این درحالی است که بعضی نهادها فضای بلااستفاده بسیار بزرگی را در اختیار دارند اما اجازه استفاده از فضایشان را به ما نمی دهند.

دکتر فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان نیز از برخی نگاه ها به استان هرمزگان در سطح کشور انتقاد کرد و خواستار توجه ویژه به استان شد.

وی تاکید کرد: همه ما مسئولان برای حل مشکلات مردم روی کار آمده ایم و باید برای این مهم با پیگیری فراوان تلاش کنیم.

دکتر شیخی رئیس دانشگاه هرمزگان گفت:بحث های اقتدار علمی، نقشه علمی ماموریت گرایی و آمایش سرزمینی بسیار مهم است و ما این مسائل را در پژوهش دانشگاه هرمزگان مورد توجه قرار داده ایم.

وی عنوان کرد: در بحث آمایش سرزمینی  دانشگاه هرمزگان مجری طرح آمایش استان هرمزگان  بوده و این موضوع می تواند در بخش ماموریت گرایی برای استان جهت دهنده باشد.

وی خاطرنشان کرد: طرح اندیشه وران که توسط مرکز هم اندیشی اساتید اجرا می شود  بسیار می تواند مفید باشد و انتظاراتی که هست را بیان کند.

دانشگاه علوم و فنون دریایی در هرمزگان باید راه اندازی شود

دکتر کامرانی رئیس دانشگاه آزاد استان در این نشست بیان کرد: ما با همه ظرفیت هایی که در استان هرمزگان داریم و با تمام درآمد زایی هایی که انجام می دهیم در خوشبینانه ترین حالت ممکن فقط از 15 درصد از ظرفیت دریا  استفاده می کنیم و 85 درصد این ظرفیت مغفول مانده است.

وی بیان کرد: اگر به کشورهای دریایی نگاه کنیم خواهیم دید کشوری مثل کره جنوبی، انگلستان و نروژ عکس حالتی که ما عمل می کنیم عمل می کنند و 85 درصد از ظرفیت دریا استفاده کرده اند و فقط 15 درصد را نتوانسته اند استفاده کنند.

کامرانی تاکید کرد: طب دریایی بسیار ظرفیت بالایی است که می تواند  برای کشور درآمد زایی بسیار بالایی داشته باشد؛ استان هرمزگان از لحاظ درآمد زایی استان پنجم یا چهارم در کشور است و این در آمد ها هم عمدتا مربوط به حوزه دریایی است و ما اگر این 15 سهمی که از دریا برداشت می کنیم را افزایش دهیم قطعا درآمدزایی مان چشمگیر افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم یک دانشگاه تخصصی علوم و فنون دریایی در استان احداث کنیم تا حوزه های علمی دریایی را از این پراکنده کاری دربیاروریم.

وی تاکید کرد: همه استان های جنوبی کشور و حتی استان های شمالی همجوار با دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی را دارند و استان هرمزگان تنها استانی است که از این امتیاز برخوردار نیست و  این موضوع جای تاسف دارد.

دکتر ضیایی رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان با اشاره به فعالیت های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان گفت: باید همه کمک کنیم تا ظرفیت های دانشگاه فرهنگیان در استان هرمزگان بالا برود.

وی افزود: ما در حال احداث یک پردیس جامع برای دانشگاه فرهنگیان در استان هرمزگان با کمک خیرین هستیم.

ضیایی از استخدام سرباز معلمان نیز انتقاد کرد و گفت: در صورتی که از دانشگاه فرهنگیان حمایت شود ما می توانیم با تربیت نیروی بیشتر از استخدام بدون ضابطه سرباز معلمان جلوگیری کنیم.

در استان هرمزگان از ظرفیت دانشگاهیان به خوبی استفاده نشده است

دکتر احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی و امیدواری از نتایج برگزاری این نشست اظهارداشت: در هر استان اگر نمایندگان به موفقیت رسیده اند علت آن این است که پشت این نمایندگان حتما گروهی از نخبه گان قرار داشتند و در این امر هیچ شکی ندارم .

وی افزود: اینکه ما چرا از ظرفیت های دانشگاهیان در استان هرمزگان  به درستی استفاده نکرده ایم چالشی است که امروز باید مطرح شود و مسئولین امر نسبت به آن پاسخگو باشند.

مرادی تاکید کرد: امروز ما نگرانی هایی در کل کشور داریم و با وجود اینکه دولت موظف شده است  سالانه 1 میلیون شغل ایجاد کند اما  300 هزار شغل هم نمی تواند ایجاد کند و قطعا با ورود دانشگاهیان به این امر می توان به نتیجه ای مطلوب در بخش های مختلف استان رسید.

وی تاکید کرد: از الان باید وضعیت ما مشخص شود ما در کشور چیزی به اسم آمایش سرزمینی نداریم و چون نداریم هر کاری سلیقه ای انجام می شود ما الان بیش از 60 هزار پروژه ناتمام در کشور داریم که سرمایه های بسیاری را راکت کرده است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: ما در حوزه بنادر دانشگاه علوم و فنون دریایی نداریم استانی که 1000 کیلومتر ساحل دارد و 60 درصد از عملیات بندری کشور را به تنهایی انجام می دهد زیبنده اش نیست که این دانشگاه در آن وجود نداشته باشد.

درباره نویسنده

admin

نویسنده : admin

پارک علم و فناوری هرمزگان