بازگشت به اخبار

قائم مقام وزیر علوم: پارک‌ها و دانشگاه‌ها باید ارتباطی مستمر و پویا داشته باشند

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت ممیزه مرکزی با تاکید بر ایجاد ارتباط میان دانشگاه و پارک‌های علم وفناوری گفت: میان پارک‌ها و دانشگاه‌ها باید ارتباطی مستمر و پویا وجود داشته باشد و نمی‌توان انتظار آموزش و تولید فناوری را همزمان از دانشگاه داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر عبدالرضا باقری در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، اظهار داشت: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که دردوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌های علم و فناوری نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت.
وی گفت: هدف ما در وزارت علوم بر این است که در دوره فعلی بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و انتظار تحقق هدف مذکور از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور وجود دارد.
دکتر باقری گفت: در استان‌هایی که به تازگی در حال احداث پارک‌ها هستیم از نظر فیزیکی نزدیکی میان دانشگاه و پارک‌ها لحاظ شده است البته در برخی از استان‌ها به اقتضای امکانات چنین نشده، ولی باید با وجود فاصله فیزیکی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا شکل بگیرد.
قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه امروز از دانشگاه‌ها علاوه برتامین نیروی انسانی، برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود، افزود: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است.
دکترباقری گفت: دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال باشند.
وی با بیان اینکه امروز باید به دنبال شکل‌دهی دانشگاه‌های جامعه محور و یا دانشگاه نسل سوم باشیم، افزود: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است که بسترهای مناسبی نیز جهت شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌شود و تقریباً می‌توان گفت زیرساخت‌های مذکور در تمام استان‌های کشور، چه در دانشگاه‌ها و چه در پارک‌ها ایجاد شده است.
قائم مقام وزیر علوم اظهار داشت: به مرور زمان در حال تدوین سیاست‌گذاری‌های متناسب با ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم. طبیعتاً اکثر قوانین و مقررات بایستی دگرگون شوند و باید در دانشگاه‌های نسل جدید از ایده‌های دانشجویان کارشناسی حمایت شود و این حمایت در بستر پارک‌ها نیز ممکن است.
دکتر باقری تاکید کرد: انتظار می‌رود که پس از دو دهه توانسته باشیم به عرصه تولید علم و دانش ورود پیدا کنیم، البته تحقق دانشگاه‌های نسل سوم یک شبه شکل نخواهد گرفت اما امیدواریم که در این عرصه نیز موفق باشیم.
وی گفت: در دانشگاه‌های نسل سوم نیز بایستی دیوارهای میان گروه‌های آموزشی برداشته شود و تحقیقات و پژوهش‌ها باید بر اساس نیازهای جامعه و بحران‌های فعلی کشور صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ایده‌هایی که در صورت حمایت و پیگیری می‌توان به دانش و فناوری تبدیل شوند، افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند.
دکتر باقری در ادامه گفت: همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در پارک‌های علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.
رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت ممیزه مرکزی خاطرنشان کرد: در دانشگا‌های نسل سوم کشورباید بسته‌های پژوهشی تقاضامحوراعمال شود و پژوهش‌ها متناسب با تقاضاها و مشکلات جامعه انجام شوند. این موضوع به معنای غفلت از پژوهش‌های پایه نیست و در برخی از رشته‌ها نیاز اصلی روی تحقیقات پایه و محض قرار دارد.

ضرورت همکاری دانشگاه‌ها و استانداری ها‌ برای توسعه پارک‌های علم و فناوری

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: تجربه موجود در کشور نشان می دهد برای توسعه پارک‌های علم و فناوری باید دانشگاهها و استانداری ها با این موسسات همکاری کنند.
دکتر مهدی کشمیری گفت: ما تجربه‌های خوبی در عرصه پژوهش و فناوری در کشور داریم و در بازنگری و بررسی این تجربه‌ها، نقش همکاری استانداری و دانشگاه با پارک‌ها بسیار پررنگ است و اگر مسئولان دانشگاه‌ها فضا را برای حضور پارک‌ها در دانشگاه فراهم کنند شاهد پاسخگویی به مطالبات حوزه علم و فناوری به راحتی هرچه تمام تر خواهیم بود.
وی افزود: پارک علم و فناوری در ماموریت‌های طراحی شده می‌تواند بسیار موفق باشد اما متقابلاً سازمان‌ها و ارگان‌هایی که برای اعتلای این هدف متحد می‌شوند باید پشتیبانی و حمایت خود را بیشتر کنند که به طور خاص دانشگاه ها و مدیریت‌های استانی در این زمینه نقش مهمی دارند.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری تاکید کرد: رویکرد ما در حوزه پژوهش و فناوری در حقیقت جوانگرایی، استفاده از تجربه‌ها و بازنگری در تجربیات کم و بیش ناموفق، جامع نگری و تقاضامحوری است.
دکتر کشمیری تصریح کرد: فضاسازی موفق دانشگاه برای پارک‌های علم و فناوری بسیار در پیشبرد اهداف و اعتلای جایگاه دانش و فناوری مهم است و براساس تجربیات گذشته، نقش مهم دانشگاه در تحقق اهداف پارک‌های علم و فناوری قابل مشاهده است و همکاری این مؤسسات بایکدیگر و کار جمعی می‌تواند دستاوردهای مهم و بزرگی در حیطه علم و تکنولوژی داشته باشد.

این اعلان را به اشتراک گذارید

بازگشت به اخبار