احمد سبحانی در حاشیه بازدید از برج فناوری هرمز: آموزش اقتصاد محور، حلقه مفقوده بین دیپلمات ها و زیست بوم فناوری می باشد

اخبار پارک
29 بهمن 1400
پارک علم و فناوری هرمزگان
احمد سبحانی در حاشیه بازدید از برج فناوری هرمز: آموزش اقتصاد محور، حلقه مفقوده بین دیپلمات ها و زیست بوم فناوری می باشد

blank

احمد سبحانی در حاشیه بازدید از برج فناوری هرمز ضمن اشاره به تاثیر سیاست بر اقتصاد گفت: آموزش اقتصاد محور حلقه مفقوده دیپلمات ها  و رایزن های اقتصادی می باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری هرمزگان، مدیرکل اسبق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه در حاشیه بازدید از برج فناوری هرمز اظهار داشت: سیاست خارجی زمانی موثر است که حاصل آن قدرت اقتصادی باشد.

وی افزود: یکی از دلایل عقب ماندگی اقتصادی در برخی مباحث عدم آموزش صحیح به دیپلمات ها و رایزن های اقتصادی است که باید توسط بنگاه های اقتصادی و وزارت خارجه انجام پذیرد.

سبحانی بیان داشت: کارکرد سفرا از پیام آور بودن و انجام امور اداری مرتبط با اتباع فراتر رفته است و با اقتصاد و توسعه اقتصادی گره خورده است، لذا آموزش های بر پایه اقتصاد و ثروت حلقه مفقوده وزارت امور خارجه می باشد.

این مقام سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: راهی جز تکیه بر دانش نداریم زیرا هر کشوری و یا هر گروهی نیازمند فناوری خواهد بود در جهت رفع نیاز های خود و این یک امتیاز برای کشورهای صاحب نوآوری خواهد بود و فرصتی برای تبدیل علم به ثروت برای دانشمندان و محققان آن کشور. خوشبختانه در حوزه تولید دانش و تولید محصول جزو کشورهای پیشرو می باشیم اما در تجاری سازی محصول و علم دچار مشکل هستیم.

احمد سبحانی اظهار کرد: یک رویکرد اشتباه دیگر این است که سفیر باید برای ما واسطه گری کند و این بزرگترین آفت در بحث اقتصاد و صادرات است زیرا سفرا و دیپلمات ها در کشورهای مقصد تعدادشان از انگشتان یک دست نیز کمتر می باشد و توان پاسخگویی به این حجم از درخواست های تجاری و غیر تجاری و امنیتی را ندارند لذا باید برای آنها مسیر مشخص شود بطور مثال یک شرکت تولید کننده یک محصول از طریق اینترنت، ارتباط با شرکا و رقبا و حتی کشورهای مقصد فعالیت های ابتدایی را انجام دهد سپس با توجه به نیاز از وزارتخانه و سفیر و رایزن اقتصادی درخواست کار مشخص و هدف مشخص نماید بطور مثال اگر محدودیت ویزا یا هزینه سفر داشته باشد با سفارتخانه رایزنی کند که رایزن اقتصادی به نمایندگی از وی برای انجام امور به درخواست کننده خدمت یا کالا مراجعه نماید و امور حقوقی اولیه را انجام دهد.

برای توسعه اقتصادی و تولید ثروت باید تفکر خلاق داشت

رئیس پارک علم و فناوری نیز گفت: برای کالاهای خاص باید تفکر منحصر به فرد داشت.

وی افزود: برای ورود به دنیای جدید باید حرف جدید بزنیم، صادرات خدمات فنی نوعی گفتمان نو در راستای توسعه اقتصادی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

فتی تصریح کرد: لابیگری سیاسی در کنار نیاز سنجی موثر خواهد بود و هیچ کدام به تنهایی منجر به تولید ثروت و قدرت نمی شود.

این مقام مسئول بیان داشت: سرعت کم تجاری سازی محصول عامل بازدارنده توسعه و پیشرفت است و شرکت ها باید خود را با علم روز همگام سازند تا این خلا پوشش داده شود.

رئیس پارک علم و فناوری ضمن تاکید بر نیاز سنجی و هدف گذاری اقتصادی و سیاسی گفت: پارک علم و فناوری هرمزگان آمادگی ارائه خدمات فنی  و آموزشی در حوزه اقتصاد دانش بنیان به علاقه مندان می باشد و تمایل به همکاری با رایزن های اقتصادی در جهت رشد بینش فردی آنها نسبت به زیست بوم فناوری می باشد.

گفتنی است در پایان این بازدید جلسه ای با شرکت ها و موسسات مستقر در پارک علم و فناوری در راستای هم اندیشی برای استفاده دو جانبه از خدمات وزارت امورخارجه و پارک علم و فناوری و شرک های دانش بنیان برگزار شد.

انتهای پیام:/

درباره نویسنده

روابط عمومی و امور بین الملل

نویسنده : روابط عمومی و امور بین الملل

پارک علم و فناوری هرمزگان