بازگشت به اخبار

پیش به سوی آینده‌ای هوشمند

تلفن‌های هوشمند، کارت هوشمند، سیستم هوشمند، سامانه هوشمند و چندین ترکیب جدید که در سال‌های اخیر در دایره واژگان و زندگی افراد جا گرفته‌اند بر مبنای استفاده هرچه بهینه‌تر از منابع و صرف وقت و انرژی کمتر تعریف می‌شوند به‌گونه‌ای که شما بتوانید از یک ابزار هوشمند با صرف کمترین زمان بیشترین کارایی را به دست آورید. در جهان امروز توسعه تکنولوژی در تمام سطوح زندگی به خوبی حس می‌شود. یکی از مهم‌ترین این سطوح مکانی است که شما در آن کار یا زندگی می‌کنید، پیشرفت تکنولوژی که به صورت پیشرفت مصالح ساختمانی و مدل‌های طراحی و ساخت‌و‌ساز جدید، نمود پیدا کرده سبک و سیاق زندگی‌ها را هر سال و هرسال در این مکان‌ها به سمت هرچه الکترونیکی شدن پیش برده است.

تصور کنید می‌خواهید وارد منزل شوید، کارت مخصوص خود را روی دستگاه کارتخوان کنار درب ورودی می‌کشید، درب باز می‌شود و همزمان دزدگیر خاموش می‌شود. به محض ورود به هر فضایی چراغ آن به صورت اتوماتیک روشن می‌شود. همین‌طور که پرده‌های سالن به آرامی در حال باز شدن هستند روشن شدن کولر یا افزایش ظرفیت کار فنکوئل‌ها توجه شما را جلب می‌کند. در زمان خروج از منزل هم کافی است کلید خروج از منزل را از روی مانیتور لمسی فشار دهید.

دستگاه به شما فرصت کوتاهی می‌دهد تا از منزل خارج شوید و سپس چراغ‌ها را خاموش می‌کند. پرده‌ها را بسته و شیر گاز را قطع می‌کند. دزدگیر فعال می‌شود و سیستم سرمایش یا گرمایش در حالت عدم حضور یعنی کم ظرفیت قرار می‌گیرد. کنترل همه تجهیزات خانه اعم از چراغ‌ها، شیر گاز، آبیاری باغچه، درب پارکینگ، پرده برقی و… همه و همه از طریق مانیتور لمسی، ریموت، تبلت یا گوشی همراه و حتی از طریق خط تلفن ثابت از داخل یا خارج منزل، هر جای دنیا که باشید امکان‌پذیر است و این سبک و سیاق آینده هوشمند زندگی است.

اتوماسیون که به زبان ساده‌تر یعنی ‌«‌اتوماتیک کردن عکس‌العمل‌ها نسبت به برخی رویدادها‌»‌ ‌با هدف ایمنی بیشتر، بهینه‌سازی مصرف انرژی و رفاه و آسایش بیشتر است، صنعتگران و فعالان صنعت اتوماسیون در کشور ما هم اگرچه با فاصله زمانی ۱۰ساله‌ای در دنیا به این جرگه پیوستند اما امروزه تولیدات قابل قبول و مناسبی در این زمینه دارند.

«فرصت امروز» به سراغ نخستین تولیدکننده این عرصه در کشور رفته است تا از مسیر طی شده توسط او و وضعیت کنونی بازار این کار بپرسد. فرزین کاظمی‌فرد، مدیر شرکت دانش‌بنیان ‌«‌هوشمند کاران عصر‌»‌ ‌جوانی ۳۱ ساله و با پشتکار است، او که تحصیلات خود را در زمینه برق قدرت ادامه داده مسیر زندگی‌اش با برق کنترل به‌گونه‌ای گره خورده که قصد دارد تمام برنامه‌های آینده خود را در همین راستا طی کند. در ادامه گفت‌وگوی «فرصت امروز» با این مدیر خلاق را می‌خوانید.

وارداتی که منجر به فکر تولید شد

کاظمی‌فرد ابتدا در خصوص چگونگی ورودش به این حوزه می‌گوید: وقتی ۲۵ ساله بودم درسم در رشته مهندسی برق قدرت به اتمام رسید و با یکی از دوستانم قصد داشتیم وارد بازار کار شویم، از همان سال‌ها علاقه زیادی به کارهای دولتی و کارمندی نداشتم و قصد داشتیم برای خودمان یک کسب‌و‌کار مرتبط با تخصص‌مان به راه بیندازیم، درست یادم می‌آید که سال ۸۷ تب اتوماسیون ساختمان در ایران بسیار داغ شده بود و همایش‌ها و نمایشگاه‌های بسیاری در این خصوص برگزار می‌شد و همین مسئله ما را جذب این بخش کرد.

سال ۸۷ در کل کشور سه شرکت واردکننده اتوماسیون ساختمان بودند و ما هم با بررسی بازار و در نظر گرفتن گرایش مردم به این حوزه یک شرکت برای واردات این تجهیزات ثبت کردیم و شروع به واردات، فروش، نصب و پشتیبانی در این عرصه کردیم.

آن سال‌ها مردم اغلب نگاه‌شان به این تجهیزات به خاطر بهینه‌سازی مصرف و ایمنی نبود بلکه بیش از هرچیزی وجود این تجهیزات در منزل برای لوکس‌گرایی بود و جنبه زیبایی خانه بیشتر از هرچیزی مدنظر مردم بود، اما رفته رفته این نگاه تغییر کرد و امروزه کارکرد دستگاه‌ها بیشتر مورد توجه است، حدود چهار سال ما در این زمینه فعالیت می‌کردیم تا در نهایت اشراف خوبی با توجه به تخصص تحصیلی که از بازار این کار داشتیم، نقاط ضعف محصولات موجود در بازار و نیاز و نگاه جامعه به دست آوردیم، محصولات وارداتی غالبا تا ۹۰درصد از کشور چین وارد می‌شد و مشکلات بسیاری از نظر کیفی، قیمت و خدمات پس از فروش داشت. محصولات باکیفیت اروپایی هم به قدری گران بود که سهم ناچیزی از بازار را از آن خود می‌کرد و ما نیاز به یک محصول داخلی را به‌شدت حس کردیم.

مشکلات سیستم‌های خارجی را مرتفع کردیم

مدیر این مجموعه در ادامه می‌افزاید: علاوه بر قیمت بالا و کیفیت پایین محصولات مکانیزم تولید این تجهیزات براساس جغرافیای هر کشوری طراحی می‌شود و محصولات براساس استانداردهای سیستم‌های ساختمانی و برقی آن کشور طراحی و تولید می‌شود که با کشور ما همخوانی نداشت و زمانی‌که یکی از قطعات کل مجموعه خراب می‌شد قطعات جایگزین به سختی در بازار یافت می‌شد و بدتر از آن اینکه برقکارها و تکنیسین‌های معمولی ساختمان قادر به نصب و تعمیر این اتوماسیون‌ها نبودند و برای امور مربوطه نیاز به فرد متخصص وجود داشت و مشکل نیروی متخصص این کار همواره در کار وجود داشت.

همین مسائل به پشتوانه توانایی‌ها و علمی که داشتیم ما را بر آن داشت که دست به تولید این تجهیزات در داخل کشور بزنیم و سال ۹۱ فکر تولید کردن این اتوماسیون‌ها شکل گرفت، اما تنها تولید کافی نبود و نیاز بود علاوه بر برطرف کردن مشکلات نمونه‌های خارجی در صدد مزیت آفرینی هم برآییم.

مزیت‌هایی که آفریده شد

کاظمی‌فرد در خصوص مزیت‌هایی که برای محصول خود به وجود آوردند تا توجه مشتری را نسبت به نمونه خارجی جلب کنند، می‌گوید: ابتدا سعی کردیم مشکلاتی که در نمونه‌های خارجی وجود داشت را مرتفع کنیم، از جمله اینکه قیمت محصول را کاهش دادیم و روی مسئله خدمات پس از فروش هم کار کردیم و با استفاده حداکثری از تجهیزات داخل کشور و براساس استانداردهای جغرافیایی داخلی کار را شروع کردیم. علاوه بر موارد فوق چند مزیت دیگر برای کار در نظر گرفتیم از جمله اینکه:

– قابلیت ارتقا در بستر سیستم بدون نیاز به تغییر کل سیستم در هر زمان که مشتری تمایل داشته باشد

– استفاده از کنترلر جامع و مطمئن plc که ضریب خطا را به صفر می‌رساند

– سفارشی‌سازی براساس نیاز مشتری

– قابلیت کار با تمام سیستم به زبان فارسی

– تلفیق سیستم هوشمند با سیستم سنتی  (در اتوماسیون‌های وارداتی که به صورت ماژول و آماده وارد کشور می‌شوند اگر قطعه‌ای در سیستم دچار مشکل شود کل سیستم از مدار خارج شده و تمام برق و گاز ورودی تا زمان تعمیر قطع خواهد شد، اما در اتوماسیون‌های طراحی شده ما اگر مشکلی در سیستم به وجود بیاید به راحتی می‌توان روی کاربری سنتی سوییچ کرد و به روش‌های سنتی از تجهیزات استفاده کرد تا کار تعمیر سیستم مرکزی صورت گیرد.

یک مزیت بین‌المللی

مدیر این مجموعه در ادامه در خصوص وضعیت صادرات و ورود به بازارهای جهانی می‌گوید: در حال حاضر محصول ما قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد و می‌توان گفت از نمونه‌های خارجی چیزی کم ندارد علاوه بر این ما قصد داریم روی مسئله قیمت برای رقابت پذیری بیشتر کار کنیم و همچنین یک مزیت بین‌المللی برای بازارهای خارجی در نظر بگیریم که در واقع این اختیار مدیریت کردن سیستم توسط فرد مصرف‌کننده است.

وی برای توضیح بیشتر می‌گوید: در حال حاضر نمونه‌هایی که در بازار در دسترس است امور مربوط به اسمبل کردن، کانفیگ و ارتقای سیستم توسط نماینده شرکت تولیدکننده صورت می‌گیرد و ما قصد داریم مدیریت این مسئله را به خود مشتری واگذار کنیم تا وابستگی‌اش به تولیدکننده کم شود و این مسئله در کار ما یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

مشتری‌یابی پروسه از پیش حل شده

کاظمی‌فرد در خصوص شیوه‌های مشتری‌یابی و فروش محصولات خود می‌گوید: بازار این کار در مجموع یک بازار مثبت با مصرف بالاست و ما نزدیک چهار سال در این بازار فعالیت داشتیم و بخش زیادی از مشتریان ما که پیمانکاران ساختمانی بودند از پیش با ما ارتباط داشتند و بازار این افراد را در دست داشتیم. برای مشتریان دیگر هم به محض ارائه محصول و بیان تمایزات آن به سرعت نسبت به محصول داخلی تمایل نشان داده و ما به‌رغم تبلیغات اندک مشکلی از بابت فروش محصول نداشتیم.

به‌گونه‌ای که بررسی‌های ما نشان می‌دهد در شهری مانند ساری که ما مستقر هستیم از هر ۱۰ساختمان ۷ساختمان هوشمندسازی می‌شوند و در سال ۹۴ از هر ۷ساختمان هوشمند ۵ساختمان توسط ما هوشمندسازی شده‌اند که نسبتا رقم مناسبی است.

مشکل حل نشدنی نداشتیم

وی در خصوص مشکلات و موانعی که بر سر راه این مجموعه قرار داشته است، می‌گوید: مشکل اصلی ما مشکل رکود حاکم بر بازارهای اقتصادی ایران و مخصوصا حوزه مسکن است، اگر در کشور رونق اقتصادی اتفاق بیفتد همه از آن منتفع می‌شوند اما در مجموع ما هرگز مسئله حل نشدنی در طی مسیر نداشتیم و تیم ما که از سه نفر در سال ۸۷ به ۳۵نفر در سال ۹۴ رسیده مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اما یکی از دلایل موفقیت ما پشتکار و عزم راسخ برای قدم گذاشتن در این مسیر بود، چنانچه همه با نظرات منفی ما را از تولید منع می‌کردند اما تلاش بسیار مجموعه بدون دریافت کوچک‌ترین وام یا تسهیلات دولتی موجب موفقیت‌های بسیاری برای ما شد.

توسعه محصول و برنامه‌های آتی

این کارشناس و فعال بازار در خصوص آینده کسب‌و‌کار خود به علاوه توسعه شرکت می‌گوید: آینده بازار اتوماسیون ساختمان کاملاً روشن است چراکه امروزه مردم توجه زیادی به کارایی‌ها و مزیت‌های هوشمندسازی خانه‌ها دارند و نیاز این بازار هم روز به روز افزایش می‌یابد و ما هم در تلاشیم تا با این نیازها خودمان را به روز کنیم. تمرکز روی بحث صادرات و حضور در بازارهای جهانی به علاوه افزودن مزیت سفارشی‌سازی و تولید برخی محصولات سری و فروش در بازار آزاد هم از مهم‌ترین برنامه‌های آینده ما است. البته جذب منابع مالی بیشتر و افزایش خطوط تولید هم از برنامه‌های سال ۹۵ است که در کنار همه اینها ثبت پنج محصول دانش‌بنیان هم از دیگر چشم‌اندازهای ما برای سال آتی است.

ایجاد بازارهای جدید به کمک پارک علم و فناوری

کاظمی‌فرد در آخر می‌گوید: ما سال ۹۴ به حوزه دانش‌بنیان ورود پیدا کردیم و پس از آن دفتر R&D خود را در پارک علم و فناوری مازندران مستقر کردیم، حضور در پارک علم و فناوری با اهداف مشخصی انجام شد که مهم‌ترین آنها امید به ایجاد بازارهای جدید توسط پارک برای محصول است. در واقع می‌توان گفت تنها انتظاری که ما از پارک داریم معرفی ما و محصول ما در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی است تا بتوانیم بازار خود را گسترش دهیم.

همچنین حضور در فضای دانشی پارک به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا همیشه پویا و خلاق باشند، به شخصه معتقدم بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های توسعه‌ای ما به دلیل فضای پربار و مثبت پارک اتفاق افتاده و ما را بر آن داشته که به سمت آینده‌ای مثبت با توان و خلاقیت هرچه بیشتر پیش برویم.

social position

اشتراک این نوشته

بازگشت به اخبار